fbpx

Animacje rysunkowe to filmy, w których obraz powstaje poprzez rejestrowanie zdjęć pokazujących następujące po sobie fazy ruchu, dając iluzję ruchomego obrazu. Tworzenie animacji jest dziś bardzo popularną dziedziną sztuki filmowej. Animacje reklamowe coraz częściej wykorzystuje się także w nowoczesnym marketingu.

Kto stworzył pierwsze filmy animowane? Jak powstają animacje reklamowe 2D i 3D oraz dlaczego reklamy animowane mogą być skuteczniejsze w dotarciu do konsumentów niż tradycyjne filmy reklamowe? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.

Początki animacji

Rysunki, które imitują ruch, są starsze, niż możesz przypuszczać. Animacje przedstawiające zwierzęta w ruchu pochodzą jeszcze z czasów rysunków naskalnych. Fascynował się nimi także sam Leonardo da Vinci!

Pierwsze animacje rysunkowe powstały w końcu XIX wieku. Stosowano wtedy urządzenia, które pozwalały szybko „przeglądać” rysunki, co dawało złudzenie ruchu. Był to fenakistiskop i praksinoskop (z rysunkami umieszczonymi na obracającym się cylindrze czy dysku).

Przełom nastąpił w 1906 roku, kiedy wynaleziono tak zwaną metodę poklatkową i nakręcono pierwszy film animowany pod tytułem „Zabawne grymasy śmiesznych twarzy”. W 1910 roku pierwszy animowany film lalkowy na świecie nagrał Polak, Władysław Starewicz.

Zobacz: Wirtualna produkcja

Ewolucja i rozwój sztuki animacji

Od czasu odkrycia metody zdjęć poklatkowych, tworzenie animacji rysunkowych prężnie się rozwijało. Szczególnie widoczne było to w Stanach Zjednoczonych, gdzie w latach 30. wytwórnię filmów animowanych założył Walt Disney. Narysowane przez niego i zaanimowane postacie Myszki Miki, Kaczora Donalda, Goofy’ego czy Psa Pluto przeszły do historii kultury popularnej.

Do wytwórni filmowej Disneya wkrótce dołączyło studio Metro-Goldwyn-Mayer i jego sztandarowa kreskówka – Tom i Jerry.

Kolejny gigant animacji rysunkowej to Hanna-Barbera (nazwa od nazwisk założycieli, czyli Williama Hanna i Josepha Barbera) i ich słynni bohaterowie, jak Scooby-Doo czy Flinstonowie. Warto też wspomnieć studio Warner Bros. i cykl Looney Toones na czele z Królikiem Bugsem.

W latach 70. i 80. zaczęła rozwijać się sztuka animacji komputerowej, zwłaszcza animacji 3D. W 1995 roku w USA nakręcono pierwszy pełnowymiarowy film animowany 3D – Toy Story, za którym stała słynna wytwórnia Pixar (spod jej skrzydeł wyszła też kreskówka Gdzie jest Nemo).

Do grona znanych wytwórni filmów animowanych dołączyło też DreamWorks ze swoim hitem Shrek (2001 rok). Kreskówki stały się tak popularne, że uruchomiono kanały telewizyjne nadające wyłącznie filmy animowane, jak Cartoon Network.

W Polsce sztuka animacji rozwijała się równie prężnie, co w USA. Zajmowały się nią studia filmowe, jak na przykład Se-Ma-For w Łodzi (nagrodzony Oskarem za animację Piotruś i Wilk, Miś Uszatek, Miś Colargol), Studio Filmów Rysunkowych z Bielska-Białej (Bolek i Lolek) czy Studio Miniatur Filmowych (Przygody Koziołka Matołka).

Animacje do filmów są również ważną dziedziną kina artystycznego. Wystarczy tu wymienić japońskie Studio Ghibli, założone przez rysownika Hayao Miyazakiego, autora nagrodzonej Oskarem kreskówki Spirited Away: W krainie bogów z 2003 roku oraz Polaka – Tomasza Bagińskiego, autora Katedry i Sztuki Spadania.

Równolegle z animacjami do filmu i kina, rozwijały się animacje promocyjne (reklamy animowane). Pierwsze animowane spoty reklamowe pojawiły się w USA już w latach 40. XX wieku. Postacie z animowanych reklam, jak Trix Rabbit (reklamujący w latach 50. płatki śniadaniowe) czy Mr Clean (środki czystości) były równie popularne, co bohaterowie kreskówek Disneya!

Animacje komputerowe

Dziś, najważniejszą dziedziną animacji do filmów i reklam, jest animacja komputerowa. To cyfrowy spadkobierca animacji kukiełkowej oraz poklatkowej animacji płaskich rysunków. Skąd tak duża popularność animacji komputerowej w produkcji kinowej i w marketingu?

Animacja w reklamie i kinie daje dowolne możliwości kreacji. Twórca animacji może wykorzystać wiele różnych technik. Dzięki zastosowaniu technik komputerowych, nie istnieją praktycznie żadne ograniczenia w budowaniu fabuły czy konstruowaniu świata.

Filmy animowane oznaczają znacznie niższe koszty niż klasyczne filmy z aktorami. Dotyczy to także animacji w reklamie. Nie ma potrzeby zatrudniania aktorów, wynajmowania planów filmowych i ekipy.

Animacje reklamowe bardziej przyciągają uwagę widza, aniżeli klasyczne reklamy produktów i firm, które w natłoku obrazów zdążyły się opatrzyć. Reklamy animowane często mają więcej wyświetleń niż zwykłe filmy promocyjne, zwłaszcza jeśli są tworzone przez doświadczone studio reklamowe, mają ciekawy scenariusz i przyjemną dla oka grafikę.

W MFA FILMING STUDIO specjalizujemy się w tworzeniu dobrych animacji reklamowych 3D i 2D, które zapewniają wzrost zainteresowania marką. A dzięki skutecznej i dopasowanej do potrzeb odbiorcy kreacji, pomagają wyróżnić się na rynku.

Animacje 2D

Animacja 2D to animacja dwuwymiarowa, czyli płaska. Jej zaletą jest przejrzystość i czytelność. Choć animacje trójwymiarowe nieco wyparły ten rodzaj klasycznej animacji, filmy animowane w 2D sprawdzają się idealnie jako „wkładka” informacyjna do dłuższych filmów, w tym filmów instruktażowych.

Animacje 2D często pojawiają się w programach telewizyjnych i internetowych, a nawet w wielu grach. Idealnie pasują do świata mediów społecznościowych, na przykład w postaci animowanych banerów reklamowych.

W MFA FILMING STUDIO chętnie posługujemy się tą metodą do tworzenia ciekawych, nieszablonowych animacji reklamowych 2D, które w czytelny i sympatyczny sposób przybliżają produkty czy usługi lub instruują odbiorców (animacje instruktażowe).

Animacje 3D

Animacje 3D operują w przestrzeni trójwymiarowej (3D). Projektuje się je w taki sposób, aby dawały iluzję głębi, dzięki czemu przesuwanie obiektów i krajobrazów jest bardzo naturalne.

W produkcji kinowej animacje 3D są używane zamiast kosztownych rekwizytów filmowych i animatroniki. Trójwymiar zrewolucjonizował zarówno współczesne kino, jak i rynek gier wideo, zwłaszcza jeśli łączy się je z technologią motion capture.

Animacja 3D to także sposób na tworzenie kreatywnych, sugestywnych i przykuwających uwagę odbiorców filmów reklamowych oraz promocyjnych. Dzięki starannemu wykonaniu i zaawansowanemu technologicznie sprzętowi, wysokiej klasy twórcy reklamy animowanej 3D są w stanie stworzyć efektywne i zapadające w pamięci kreacje.

Kliknij i oceń
[Wszystkich ocen: 0 Średnia ocen: 0]