fbpx

Metaverse kojarzy się wielu osobom z futurystycznymi wizjami i filmami science-fiction. Niektórym przywołuje na myśl gogle VR traktowane bardziej jak zabawki niż przydatne narzędzia. Prawda jest jednak taka, że rozwiązania wykorzystujące tę technologię już teraz znajdują praktyczne zastosowania. Dowiedz się, czym dokładnie jest metaverse i jak może być wykorzystywana.

Czym jest metaverse ?

Metaverse (Virtual Reality, VR) to technologia pozwalająca na wykreowanie sztucznego obrazu przestrzeni, przedmiotów i zdarzeń. Za jej pomocą można tworzyć całe światy składające się z obrazów 3D, które są prezentowane w taki sposób, aby mózg obserwatora odebrał je jako trójwymiarowe środowisko. W połączeniu z odcięciem wszelkich zewnętrznych bodźców, jakie oferują np. okulary VR, daje to wrażenie zanurzenia w sztucznie wykreowanym, ale realistycznym świecie.

Co ważne, VR pozwala nie tylko zobaczyć ów świat, ale również wchodzić z nim w interakcje. Można się w nim poruszać, a nawet wpływać na jego kształt za pomocą specjalnych kontrolerów. Są one bardzo dokładne, dzięki czemu doskonale symulują czynności wykonywane w prawdziwym świecie. Ruch głowy czy kierunek patrzenia są określane dzięki żyroskopom i akcelerometrom. To dlatego Metaverse wykorzystuje się coraz częściej do szkoleń. Pomagają one z dużą dokładnością odwzorowywać trudne i niebezpieczne sytuacje, dlatego coraz częściej bywają stosowane w szkoleniu wojska, służb medycznych czy służb porządkowych.

Bliskim krewnym VR jest AR, czyli rzeczywistość rozszerzona (augmented reality). W tym przypadku na obraz realnego świata nakłada się wirtualne elementy generowane w czasie rzeczywistym. Często są one interaktywne. Taki mechanizm może np. służyć do wyświetlania informacji o rzeczywistych obiektach – np. wirtualnych drogowskazów lub tablic informacyjnych, a także materiałów marketingowych.

Metaverse

Metaverse w biznesie

Rozwój technologii metaverse czyli wirtualnej rzeczywistości sprawia, że ma ona coraz szersze zastosowanie. Interesuje się nią coraz więcej przedstawicieli świata biznesu, przemysłu czy rozrywki, szukając ciekawych sposobów na jej wykorzystanie. Prowadzone są między innymi zaawansowane prace nad uzupełnieniem handlu internetowego o rozwiązania VR.

Jednym z pionierów w tej dziedzinie jest firma Audi, która stworzyła meatverse salon samochodowy. Można w nim dokładnie obejrzeć każdy model, a także różne wersje kolorystyczne czy np. elementy wyposażenia. Podobną technologię zaczynają wykorzystywać też np. biura nieruchomości. IKEA proponuje zaś możliwość sprawdzenia, jak jej meble będą prezentować się w pomieszczeniu klienta dzięki wykorzystaniu AR.

Świat reklamy i produkcja filmowa również widzą VR jako szansę na tworzenie niezwykle ciekawych kreacji i przełamywanie dotychczasowych barier. Oczywiście metaverse to również gry przyszłości, a pierwsze pomysły i propozycje tego typu są niezwykle interesujące!

Zobacz: produkcja filmów reklamowych

Ogromne zainteresowanie technologią metaverse VR przejawia też Facebook. Zmiana nazwy najpopularniejszej platformy social media “facebook” na “Meta” pokazuje kierunek w jakim facebook chce się rozwijać. Gigant technologiczny przeznacza 50 mln USD na jej rozwój metaverse, dążąc do zaproponowania użytkownikom wirtualnej przestrzeni metaverse, w której będą mogli się spotykać w znacznie bardziej realistyczny sposób.

W tym roku metaverse zawitała też do telewizji. Studio olimpijskie brytyjskiej stacji BBC podczas ostatniej olimpiady w Tokio zostało stworzone właśnie z użyciem VR. Obraz był na tyle realistyczny i szczegółowy, że wielu widzów zastanawiało się, czy prezenterzy faktycznie nadają wprost z centrum japońskiej metropolii.

W świecie rozrywki jedną z pionierek w dziedzinie wirtualnej rzeczywistości metaverse okazała się… Doda. Piosenkarka i celebrytka postanowiła zeskanować swoje ciało w 3D i podzielić je na kilkaset kawałków do sprzedaży w formie NFT. Natomiast polski przedsiębiorca Robert Gryn, współpracując z Sony i Wolf Digital World tworzy projekt Metahero oraz Everdome.io zajmujący się VR i AR, rynkiem NFT, metaskanowaniem oraz tworzeniem społeczności metaverse w której ludzkość będzie się spotykać.

Wirtualna rzeczywistość wykazuje również ogromny potencjał w dziedzinie szkoleń. Pozwala symulować rozmaite sytuacje, dzięki czemu obniża koszty i zwiększa wydajność treningu. Świat biznesu zaczyna też doceniać wirtualne spotkania w metaverse, które okazują się tak samo efektywne jak te prowadzone na żywo.

Metaverse w przemyśle

Metaverse to jednak nie tylko rozrywka czy reklama. Może być bowiem wykorzystywana również w przemyśle. Już teraz wykorzystuje się ją do planowania hal fabrycznych i linii produkcyjnych. Dzięki zaimportowaniu danych projektu do gogli VR można obejrzeć fabrykę, zanim zostanie wybudowana. Zdecydowanie ułatwia to wyłapanie błędów projektowych, które mogłyby spowodować ogromne koszty na dalszych etapach realizacji.

Dzięki wirtualnej rzeczywistości metaverse można też tworzyć prototypy bez konieczności ich fizycznej budowy. Umożliwi to obniżenie kosztów prototypowania i wprowadzenie wielu istotnych zmian przed rozpoczęciem produkcji. Docelowo może to też pomóc w szybszym wprowadzeniu produktu na rynek. Z takiej technologii korzystają już między innymi inżynierowie Toyoty. Bardzo ciekawym pomysłem, który usłyszałem od jednego z naszych klientów jest tworzenie wirtualnej przestrzeni dla skomplikowanych maszyn. Kiedy maszyna się zepsuje, specjalista z helpdesku może zaprosić inżyniera do swojego świata metaverse, gdzie w dokładny sposób pokaże mu każdą śrubkę.

To zaledwie kilka przykładów wykorzystania metaverse, które są już realizowane. Zainteresowanie tą sferą jest ogromne, dlatego na pewno nadal będzie się rozwijać. Warto dołączyć do rewolucji już teraz! Firma MFA Film studio tworzy światy metaverse do reklamy, ale na potrzebę klienta możemy zaprojektować wirtualną rzeczywistość tak, żeby odpowiadała jego potrzebom.

Do zobaczenia w metaverse!

Redaktor

Mateusz Urantówka

Kliknij i oceń
[Wszystkich ocen: 3 Średnia ocen: 5]