fbpx

Systemy Mocap

Motion capture do animacji gier. Studio MFA film stworzy animację pod wszelkiego rodzaju gry na IOS, Android, PC czy VR.

Naszym celem jest dostarczanie rozrywki graczom i widzom.

Dzięki użytym technologiom wirtualnej rzeczywistości i motion capture powstają reklamy dla firm, w studiach gamingowych czy szeroko rozumianym show business, gdzie szukamy nowych rozwiązań do przykucia uwagi i wyróżnieniu się marek na rynku.

Celebryta metaverse w twojej firmie.

W przyszłości postacie te będą wyposażone w sztuczną inteligencję niczym NPC z gier komputerowych oraz będą dostarczać rozrywkę w metaverse wirtualna kobieta, wirtualny barman, albo przyjaciel.

Technologia green screen

Jeśli Twoja firma chce się wyróżnić i stworzyć postać, która stanie się twarzą reklamową Twojego biznesu, zapraszamy do kontaktu z firmą MFA Film studio!

Stroje mocapowe – technologia motion capture

Niezwykle realistyczne animacje są już faktem. Obecnie powstaje coraz więcej obrazów, które tak naprawdę trudno odróżnić od rzeczywistości. Na szczególną uwagę zasługuje w tym przypadku niezwykle trafne odwzorowanie postaci, w tym ich ruchów czy mimiki.

Stoi za tym technologia motion capture. Wystarczy zatrudnić aktora, który założy strój mocapowy rejestrujący wszystkie detale postaci. Jak to działa? Dowiedz się więcej!

System MoCap

Czym jest motion capture?

 

Motion capture to technologia „przechwytywania” ruchu. Pozwala rejestrować ruch żywych aktorów w celu tworzenia wysoce realistycznych animacji.

Współcześnie w ten sposób tworzy się zarówno wysokobudżetowe gry wideo, jak i filmy czy seriale. Dzięki temu nie trzeba już kreować animacji klatka po klatce, co zapewnia możliwość znacznie szybszego uzyskania spektakularnych rezultatów.

Początkowo animatorzy nie byli przekonani do motion capture, obawiając się, że technologia pozbawi ich pracy. Niektórzy do tej pory postrzegają ją jako „oszustwo”, jednak czas pokazał, że praca animatora nadal jest niezwykle potrzebna. Zmienił się jedynie jej charakter.

Przechwytywanie ruchu i jego wykorzystanie

Początków mocapu (często używany skrót om wyrażenia „motion capture”) można upatrywać w badaniach nad anatomią człowieka i ruchem szkieletu. Wykorzystywała je medycyna, np. w celu diagnozowania zaburzeń motoryki. Modele ruchowe znalazły też zastosowanie w sporcie, pomagając zoptymalizować treningi w celu poprawy osiągnięć zawodników z najwyższego szczebla.

Dziś największym użytkownikiem udoskonalonej technologii mocapowej są przemysł filmowy i gamingowy. Zaczęto ją wykorzystywać w latach 90. ubiegłego wieku, ale zaczęła się rozpowszechniać dopiero w nowym millenium. Przełomem był między innymi film „Władca Pierścieni”, w której dzięki motion capture stworzono postać Golluma. Co ciekawe, jej odtwórca stał się następnie założycielem jednego z największych studiów mocapowych w Wielkiej Brytanii.

Mocap wykorzystywano też przy tworzeniu Matrixa, a następnie filmów ze stajni Marvel. Podczas kręcenia „Avatara” wykorzystano technologię pozwalającą na przechwytywanie ruchu w czasie rzeczywistym. Dzięki temu reżyser przy realizacji każdej sceny widział na swoim monitorze, jak będzie ona wyglądać jako gotowa animacja.

Współcześnie tego typu technologia jest coraz dokładniejsza, co pozwala na jej wykorzystanie w czasie rzeczywistym. Jednym z ciekawszych przykładów jest emitowany od września 2021 roku w amerykańskiej stacji Fox show pod tytułem Alter Ego. To rodzaj talent show, w którym uczestnicy śpiewają i poruszają się za sceną, podczas gdy na scenie ich ruchy odtwarza specjalnie wykreowany avatar. Na razie jest to traktowane raczej jako nowinka, ale być może już niedługo powstanie więcej produkcji wykorzystujących podobne mechanizmy.

Stroje mocapowe – jak to działa?

Charakterystyczny dla technologii przechwytywania ruchu jest specjalny kombinezon nazywany najczęściej strojem mocapowym.

Musi być elastyczny, by idealnie dopasować się do ciała aktora. Jest stworzony z materiału, do którego można swobodnie przymocowywać markery (znaczniki) na tzw. rzepy. Lokalizuje się je w obrębie kości i stawów. Ich ruch jest rejestrowany przez kamery, co następnie pozwala na komputerowe odtworzenie modelu szkieletu lub jego nałożenie na wcześniej przygotowany model postaci, która dzięki temu „ożywa”, poruszając się bardzo realistycznie i precyzyjnie.

Markery przyczepia się też na rekwizytach, które symulują przedmioty używane przez postacie w animacji. Nieco inaczej wygląda modelowanie mimiki twarzy. Służy do tego najczęściej kask z przymocowaną na wysięgniku kamerą, która odczytuje każdą zmianę w mimice i pozwala na jej cyfrowe odwzorowanie. Na twarz nakładane są wirtualne markery, a śledzenie nawet ich najdrobniejszego ruchu umożliwia perfekcyjne oddanie emocji bohatera w każdej scenie.

 

MetaHuman – przyszłość technologii mocapowej

Już teraz dzięki technologii przechwytywania ruchu możliwe jest tworzenie niezwykle realistycznych, wykreowanych komputerowo postaci. MetaHuman Creator to narzędzie zaproponowane prze Epic Games, oparte na silniku Unreal Engine. Jest ono niezwykle zaawansowane, a przy tym łatwe w obsłudze. Zapewnia bardzo szerokie możliwości – korzystanie z gotowych postaci i elementów, a także dowolne manipulowanie rysami twarzy, karnacją czy fakturą skóry. Całą wirtualną postać można stworzyć w zaledwie godzinę (a nie w kilka tygodni lub miesięcy, jak to było do tej pory).

Pierwsze prezentacje MetaHuman Creator wprawiły w zachwyt, szczególnie ze względu na szczegółowość odwzorowania wyglądu i mimiki twarzy. Bardzo możliwe, że narzędzie znacząco wpłynie na rynek gier oraz pomoże wykorzystywać animacje do wielu innych celów.

  • Motion capture do animacji gier
  • Studio MFA film stworzy animację pod wszelkiego rodzaju gry na IOS, Android, PC czy VR.
  • Naszym celem jest dostarczanie rozrywki graczom i widzom. Dzięki użytym technologiom wirtualnej rzeczywistości i motion capture powstają reklamy dla firm, w studiach gamingowych czy szeroko rozumianym show business,  gdzie szukamy nowych rozwiązań do przykucia uwagi i wyróżnieniu się marek na rynku.
  • Celebryta metaverse w twojej firmie
  • W przyszłości postacie te będą wyposażone w sztuczną inteligencję niczym NPC z gier komputerowych oraz będą dostarczać rozrywkę w metaverse.
  • Np. wirtualna kobieta, wirtualny barman, albo przyjaciel.

Redaktor
Mateusz Urantówka

 

Formularz kontaktowy

0

Kliknij i oceń
[Wszystkich ocen: 2 Średnia ocen: 5]